Bejelentkezés
BPSTART.HU

BP
START

budapest

Info

BPSTART.HU
/gazdasag/penz/2011-08-31-nem-lesz-eleg-a-magan-nyugdijpenztarakbol-beszedett-osszeg

Nem lesz elég a magán-nyugdíjpénztárakból beszedett összeg - BpStart.hu

Szeretnéd tudni mi történik Budapesten? Szeretnéd megtalálni a kerületetben a szolgáltatókat, cégeket? Akkor gyere és néz körül nálunk. Budapest Start a főváros is erre tart!

Legújabb twittek

Keresés
Betűméret növelése Betűméret csökkentése

2011-08-31 16:26:16

Nem lesz elég a magán-nyugdíjpénztárakból beszedett összeg

Nem lesz elég a magán-nyugdíjpénztárakból beszedett összeg

Hiába kebelezett be idén az állam 2800 milliárd forintot a magán-nyugdíjpénztári megtakarításokból, a pénz nagy részét már felhasználta különböző költséges terveinek megvalósítására és a költségvetés lyukainak betömésére. A kormány tavasszal még úgy számolt, hogy a nyugdíjpénzekkel a rendszerváltás óta először jókora többletet mutat majd a költségvetés, de már a hiányt is nehéz lesz elkerülni.

További "néhány százalékkal" csökkenti az államadósság mértékét a kormány, erről tesz bejelentést szeptember első hetében Orbán Viktor - jelezte előre maga a miniszterelnök szerda reggel, a Magyar Rádió 180 perc című adásában. A lépésre feltételezhetően a 2800 milliárd forintos nyugdíjpénztári vagyon ad lehetőséget, amit azonban nem csak az államadósság csökkentésére használ a kabinet. A pénz az idei költségvetés egyenlegét is javítja, de még ez az óriási összeg sem lenne önmagában elég arra, hogy pluszban tartsa azt.

Hosszú út a nagy többlettől a hiány felé

Az év elején úgy tűnt, hogy idén az a rendszerváltás óta példa nélküli helyzet állhat elő, hogy többletet mutathat az államháztartás egyenlege, azaz a magyar állam több pénzt szed be, mint amennyit kiad. Ennek oka, hogy az állam hozzájutott 2800 milliárd forintnál is több, a GDP 10 százalékára rúgó magán-nyugdíjpénztári megtakarításhoz.

A nyugdíjpénz nélkül 4,9 százalékos hiány tátongana a költségvetésben. A Nemzetgazdasági Minisztérium azt közölte a költségvetés tavaly év végi elfogadásakor, hogy a hiány a GDP 2,9 százaléka lesz, de az egyenleg tartalmazta, hogy a kormány akkori számítása szerint kétszázaléknyi nyugdíjvagyonnal gazdagodik az állam, vagyis nyugdíjpénz nélkül 4,9 százalékos lett volna a deficit.

Végül azonban nem csak kettő-, hanem tízszázaléknyi vagyont vett át az állam, a vagyon bekebelezése így a 4,9 százalékos hiányt 5,1 százalékos többletbe fordítja. Legalábbis az év elején így nézett ki. A kormány azonban azóta több esetben is a pénz egy-egy részének elköltéséről döntött, és emellett a külső körülmények is kedvezőtlenül alakultak. A következmény, hogy a nyugdíjállamosítás sem lenne elég arra, hogy nulla fölött tartsa a költségvetési szaldót. Az év során először két százalék felettire, majd 0,6 százalékosra csökkent a többlet, ami hiányba is fordulna, ha a kormány nem fogadott volna el egy 250 milliárd forintos kiigazító csomagot.

Összeszedtük, hogy milyen kiadásokat vállalt és milyen váratlan kiadásokat volt kénytelen bevállalni a kormány, amely gyakorlatilag lenullázta egyetlen esztendő alatt a magán-nyugdíjpénztári tagok 14 évnyi megtakarításának tetemes részét, és ezzel párhuzamosan hogyan olvadt el majdnem teljesen az év elején tervezett költségvetési többlet.

Először négy-, majd kétszázalékos többlet

A kormány az április közepén Brüsszelnek megküldött, a magyar gazdaság középtávú pályáját vázoló konvergenciaprogramban azt állította, hogy nyugdíjpénzekből ugyan lecsíp 788 milliárd forintot a mostani nyugdíjasoknak, a reálhozamok kifizetésére és rendkívüli tartaléknak, de utána még mindig jókora, a GDP négy százalékának megfelelő többletet mutat majd a költségvetés.

A következő bekezdés azonban már arról szólt az uniónak szánt jelentésben, hogy az állam további, 578 milliárd forintos vállalásokat tett a  nyugdíjpénzek terhére, azért, hogy átvállalja a MÁV és a BKV adósságait, illetve, hogy újratárgyalja a kormány szerint az államnak hátrányos PPP-szerződéseket. (A PPP az angol public-private-partnership kifejezés rövidítése, az állam és a magánszektor közös beruházását jelenti.)

Már egy százalék sincs a többlet

Időközben azonban a büdzsé környezete romlott és a kormány is folytatta a költekezést. Ha ezek következményeit is számba vesszük, akkor durván 400 milliárd forinttal rontják tovább az államháztartás egyenlegét.

A növekedés lassulása kevesebb adóbevételt jelent, így  - Orbán Viktor miniszterelnök szerint - várhatóan 100 milliárdos mínusz keletkezik a büdzsében. Ezen felül az Európai Bíróság uniós jogba ütközőnek talált egy olyan áfaszabályt, amely már a 2004. május 1-jei uniós csatlakozásunkkor is fennállt. Mint az [origo] megírta, a kormány várhatóan még az idén ki akarja fizetni azt a 260 milliárd forintos összeget, amennyit felemészt a hazai jog uniós joggal való összhangba hozása. Tovább növeli a kiadások sorát, hogy a Malév 18,5 milliárd forintos tőkeemeléséről is döntött a kormány, ebből tízmilliárd forint rontja a korábbiakhoz képest a költségvetési egyenleget, és a MÁV kötvénykibocsátásból származó pénzének elköltése még kedvezőtlenebbé teszi a szaldót.

 

 

Még ennyi sem lenne eredetileg

Nem sokkal év eleje után kiderült, hogy elszámolták a költségvetést, 250 milliárd forintos, a GDP-ben mérve 0,9 százalékos lyuk támadt a büdzsében. Ezzel a tétellel mínuszba csúszott volna a költségvetés, a 2800 milliárd forintnyi nyugdíjállamosítás ellenére is. Év elején azonban az akkor látszó költségvetési elcsúszásnak megfelelő nagyságú, 250 milliárdos stabilitási tartalékot hozott létre a kormány, majd a pénzt a parlament júliusi döntésével végleg elvonta, vagyis ekkora kiigazítást hajtott végre a kabinet.

A kabinet Orbán ígérete szerint most is igyekszik bebiztosítani, hogy a romló gazdasági környezet ellenére véletlenül se csússzon a nulla alá idén az egyenleg, ehhez újabb intézkedések kellenek. Hogy mik, arról a jövő heti kormányülésen határozhatnak, de a miniszterelnök szavait megerősítő Varga Mihály nyilatkozata alapján biztosra vehető, hogy 80-100 milliárd forintnyi újabb kiigazítást hajt végre a kormány. Csak ez az újabb akciócsomag menti meg a költségvetést attól, hogy a hatalmas nyugdíjpénztári vagyon bekebelezése ellenére mínuszt mutasson év végén.

A következő éveket ezzel nem igazán tehermentesítik

A kormány által vállalt, az államosított nyugdíjvagyon által teremtett többletet apasztó kiadások nagy része nem tehermentesíti a következő évek költségvetéseit. Ilyen csak az áfapénz kifizetése, mert azt előbb-utóbb mindenképpen vissza kellett volna fizetni a vállalkozásoknak, és ilyenek a PPP-projektek is, hiszen a szerződések felülvizsgálásával nem kell majd magáncégeknek évente fizetni.

 

Mennyi pénzhez jutott a nyugdíjvagyonból az állam?

A magán-nyugdíjpénztárakban 1998 óta felhalmozódott vagyon 3100 milliárd forintot is meghaladja, de az államhoz ebből az említett 2800 milliárd forintnyi megtakarítás került, mert 102 ezer személy maradt pénztártag, az ő durván 300 milliárd forintos megtakarításukhoz nem jutott hozzá az állam.

A nyugdíjpénztári vagyon felét a kormány államadósság-csökkentésre fordította, ebből azt lehetne gondolni, hogy legfeljebb a másik felét, 1400 milliárd forintot költhet el. (Sőt, a kormányfő ma azt jelezte, hogy a jövő héten újabb adósságcsökkentő lépést jelenthet be.) Ez azonban tévedés lenne, ami abból fakad, hogy két költségvetési fogalom az adósság és a hiány fogalma, egy állományi és egy forgalmi mutató keveredik. A nyugdíjvagyon átvételét mind a költségvetési egyenlegben, mind az államadósságban fel kell tüntetni, de amíg előbbiben a teljes összeget el kell számolni, addig utóbbiban csak egy részét.

Az uniós költségvetési módszertan szerint a teljes átvett nyugdíjvagyont bevételként fel kell tüntetni, ennyivel javul a költségvetési egyenleg az idén. Az összegyűjtött tíz hiánynövelő tétel összege 1636-1671 milliárd forint, vagyis jóval több, mint a nyugdíjvagyon fele.

Az uniós módszertan szerint az államadósság ennek ellenére azért csökkent év közepén a nyugdíjpénz felével, mert ennyi volt az átvett vagyonban az állampapírok összege. Amikor az államhoz kerül az állam adósságát megtestesítő állampapír, akkor az abban a pillanatban meg is szűnik (az állam fizet magának), ezért csökkent automatikusan 5 százalékponttal az államadósság. A kormányfő jelzése alapján pedig további egy-két százalékponttal csökkenhet az államadósság. Ennek formája vélhetően az lesz, hogy az állam értékesít részvényt, befektetési jegyet a nyugdíjvagyonból, és a befolyó bevételt arra költi, hogy visszavásárol állampapírt befektetőktől. Mivel az állampapír visszakerül az államhoz, ezért csökken az államadósság.

Önmagában a nyugdíjvagyon átvétele tehát, ha semmi egyebet nem csinálna a kormány, azt jelentené, hogy a költségvetési egyenleg GDP-ben mérve 10 százalékkal javul, miközben az államadósság 5 százalékponttal csökken. A kormány azonban a felsorolt kiadásnövelő intézkedéseket hozta, ezek lemorzsolják a 10 százaléknyi nyugdíjvagyon egyenlegjavító hatását.

A 2800 milliárd forintnyi nyugdíjvagyonból durván 1650 milliárd forint terhére már költekezett a kormány, illetve hozott döntést kiadásokról. A nyugdíjvagyon a fedezete a fent említett kiadásnövelő lépéseknek, ennyi pénzt gyakorlatilag elköltött a kormány. A fennmaradó pénz terhére eddig nem születtek döntések kiadásnövelésről.

 

Forrás: http://www.origo.hu/uzletinegyed/hirek/20110830-mire-folyik-el-egyetlen-ev-alatt-a-magyarok-14-evnyi.html

« Vissza

Get Adobe Flash player

Bejelentkezés a hozzászóláshoz


Regisztráció

0 hozzászólás.

Hozzászólások

Ehhez a hírhez még nem írt senki hozzászólást!

Budapest I. kerület II. kerület III. kerület IV. kerület V. kerület VI. kerület VII. kerület VIII. kerület IX. kerület X. kerület XI. kerület XII. kerület XIII. kerület XIV. kerület XV. kerület XVI. kerület XVII. kerület XVIII. kerület XIX. kerület XX. kerület XXI. kerület XXII. kerület XXIII. kerület